Als elke winkel aan uitverkoop doet, moet je iets nieuws vinden om je te onderscheiden.…
1556: 2 the loo
2 TheLoo is een grappig en slim concept. Toilets & More luidt de ondertitel en dat is ook precies wat het is. Je betaalt 50 eurocent om hier naar het toilet te gaan, maar je krijgt dan meteen een waardebon van 50 cent die je in het miniwinkeltje terug van het toilet kunt besteden.
Het doet een beroep op onze ingebakken aandrang om vooral geen geld te laten liggen.
Als we gewoon 50 cent voor de wc zouden moeten betalen zouden we geen enkele moeite met die uitgave hebben en vermoedelijk niets kopen in het winkeltje. Maar als we een bon van 50 cent niet innen, dan vinden we dat een beetje zonde. We ervaren het niet als korting, maar als echt geld, dat we zomaar weggooien als we niets kopen. En dus kijken we of er in het winkeltje iets ligt waar we onze virtuele 50 cent aan zouden kunnen besteden.
Het is een slimme truc die zowel de klant als de exploitant voordeel oplevert. De klant kan zo gratis naar het toilet (als hij iets anders koopt), de exploitant beweegt de klant tot een grotere aankoop dan hij uit zichzelf zou doen. Het toiletbezoek -voor de klant soms een hoge nood- was in de ogen van de exploitant slechts het lokkertje voor de echte aankoop. En koopt de klant niks, dan heeft hij altijd nog de 50 cent voor het toiletbezoek.
Grappig is natuurlijk ook de dubbele betekenis van de naam:
2 the loo (naar de wc)
toedeloe (dag!)
Let’s Make Wow:
– Gebruik een activiteit die klant wil of moet ondernemen, als lokkertje voor een andere aankoop.
– Geef het geld van een kleine aankoop terug als waardebon voor een grotere aankoop
– Kies een grappige naam met dubbele betekenis