Schoon, schoner, schoonst. Schoonmaakbedrijven gebruiken graag superlatieven om klanten te overtuigen dat zij de beste…
1739: De vriendelijke
De vriendelijke glazenwasser.
Al 7 vestigingen tussen Almaar en Maastricht.
Een opvallende claim, zeker voor een glazenwassersbedrijf.
Toch is het niet zo gek.
Klanten vinden producteigenschappen belangrijk, maar de manier waarop ze bediend worden is in de meeste gevallen nog veel belangrijker. Als dat onvriendelijk is, ben je ze dikwijls kwijt als klant, hoe subliem je product verder ook is.
En nog vervelender: ze vertellen het door al al hun vrienden en (twitter-)followers.
Veel bedrijven geven hun klanten een training klantvriendelijkheid om dat weglopen te voorkomen. Vriendelijkheid wordt in die gevallen defensief ingezet. Het gaat om het vasthouden van klanten.
Maar je kunt vriendelijkheid ook offensief toepassen: in een wereld waar hufterigheid steeds vaker voorkomt, is vriendelijkheid een niet te onderschatten concurrentie-wapen. Als je van vriendelijkheid het onderscheidende element maakt en daar alles op afstemt, (in alle klantcontacten), kun je de vriendelijkste worden in jouw branche. En dan praten de mensen ook over je, maar met net iets gunstiger resultaat 😉
Een enkele training klantvriendelijkheid is dan overigens niet genoeg.
Let’s Make Wow:
Maak van vriendelijkheid je kernpropositie, voer het door in alle klantcontacten.
Inderdaad een erg vriendelijke glazenwasser, vanochtend door een busje van de vriendelijke glazenwasser (kenteken 3-VFF-14) afgesneden en vervolgens bekogeld met een steen.
Ik kon gewoon niet anders dan even reageren: erg plezierige weblog, goed geschreven, lekker informeel!
Hoeveel post je per maand?
Dank voor het compliment. Ik post 30 of 31 foto’s per maand, oftwewel: 1 voor elke dag.