1990: Maatje teveel?

Maatje teveel? Betaal minder.

Opvallende reclame van Izi Fitness. Opvallend om meerdere redenen:

Om te beginnen is er het onapetijtelijke beeld van de enorme buik. Dat trekt op zich al de aandacht.

Dit wordt nog eens versterkt doordat de buik buiten het frame van de affiche blubbert. Dat maakt hem extra groot onze beleving. Het lijkt alsof de buik door zijn omvang niet op de poster past.

Derde element is het zinnetje: maatje teveel. Als deze buik iets niet is, is het 'maatje teveel'. De buik is 14 maatjes teveel. Minstens. Maatje teveel is zo'n understatement dat het bijna humoristisch wordt.

Tenslotte is er het aanbod: als je een maatje teveel hebt, krijg je 50 euro korting. Je wordt beloond voor je overgewicht en dat zijn we niet gewend. Nomaal worden we beloond voor goed gedrag.

Let's Make Wow:

– trek de aandacht met een onapetijtelijk beeld

– ga buiten het gebied waar iedereen binnenblijft (een poster bijvoorbeeld)

– maak op een grappige manier gebruik van een understatement

– kom met een aanbod dat haaks staat op onze verwachtingen

Foto: Bart Vos

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *